NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
أَبِي
النَّضْرِ
عَنْ
عُمَيْرٍ
مَوْلَى
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَبَّاسٍ
عَنْ أُمِّ
الْفَضْلِ
بِنْتِ
الْحَارِثِ
أَنَّ نَاسًا
تَمَارَوْا
عِنْدَهَا
يَوْمَ
عَرَفَةَ فِي
صَوْمِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقَالَ
بَعْضُهُمْ
هُوَ صَائِمٌ
وَقَالَ
بَعْضُهُمْ
لَيْسَ
بِصَائِمٍ
فَأَرْسَلَتْ
إِلَيْهِ
بِقَدَحِ
لَبَنٍ
وَهُوَ وَاقِفٌ
عَلَى
بَعِيرِهِ
بِعَرَفَةَ
فَشَرِبَ
Ümmü'l-Fadl bint
Hâris'den rivayet edildiğine göre,
(Bazı) insanlar, onun
yanında Arafe günü Rasûlullah (s.a.v.)'in oruçlu olup olmadığı konusunda
münakaşa ettiler. Bir kısmı:
"O oruçlu"
derken, bazıları da “Oruçlu değil"
dediler. Bunun üzerine Ümmü'l-Fadl, Hz. Peygamber (s.a.v.)'e Arafat'da
devesinin üzerinde durmakta iken, bir bardak süt gönderdi. Rasûlullah
(s.a.v.)'da (süt'ü) içti.
İzah:
Buhari, hac, savm;
eşribe; Müslim, siyam; Muvatta, hac
Haberden anlaşıldığı
üzere sahâbiler, Peygamber (s.a.v.)' in arafe günü Arafat'ta iken, oruçlu olup
olmadığı konusunda münakaşa etmişlerdir. Bu, Hz. Peygamber'in daha önceleri seferde
olmadığı zamanlarda Arafe.günleri oruç tuttuğunu gösterir.
Nebi s.a.v.'in oruçlu
olmadığını iddia edenler, Rasûlullah'ın seferde olması dolayısıyla oruçlu
olmadığı kanaatine varmışlardı. Çünkü seferde olan kişinin nafile bir yana
farz orucu bile tutmamasına ruhsat vardır.
Oruçlu olduğu
kanaatinde olanlar da onun seferde değilken arefe günleri oruçlu olduğunu bildikleri
için iddialarında ısrar ediyorlardı.
Ümmü'l-Fadl bu münakaşa
üzerine gerçeği anlamak için Peygamber (s.a.v.)'e bir bardak süt göndermiş.
Rasûlullah da bu sütü içmiştir. Bu durumda Peygamber (s.a.v.)'in arafe günü
Arafat'ta oruçlu olmadığını gösterir.
Arafe günü orucunun
hükmüne dair görüşler bundan evvelki hadisin açıklamasında geçmiştir.